Een bedrijf waar mensen centraal staan

50 jaar geleden vloog Facilicom Belgium uit de startblokken in België. Ondertussen is het familiebedrijf uitgegroeid tot een van de grootste facilitaire dienstverleners in België. Gom-directeur Ronald Kenens blikt terug op een halve eeuw groei en samenwerking: “Wij evolueren van een uitvoerende rol naar een rol als strategische, proactieve partner.”

Duurzaamheid voorop

Ronald poseert lachend in stoel

Facilicom is een van de grootste spelers in de facilitaire dienstverlening in België. Dankzij hun brede scala aan diensten zijn ze in staat om een integrale service te leveren. Het familiebedrijf is actief in professionele schoonmaak (Gom), bedrijfscatering (Food&i), hospitality en onthaaldiensten (Facilicom Hospitality Services). Bij Facilicom Belgium werken meer dan 3.000 medewerkers.

Beginjaren in Nederland

Facilicom Belgium blaast 50 kaarsjes uit, maar het verhaal van Facilicom begint al in 1966, wanneer de Nederlandse ondernemer J.G. Geurts de Gebouwen Onderhoud Maatschappij (Gom) opricht. In 1972 sluit Geurts een contract met de gemeente Rotterdam voor het schoonmaken van 200 scholen. Na verloop van tijd blijkt er ook behoefte aan andere diensten als schilderwerk, interieurbouw en onderhoud van sanitair, een opportuniteit die Geurts met beide handen aangrijpt.

Gom directeur Ronald poseert voor facilicom gebouw

Integrale service als troef

Met de strategie om facilitaire dienstverlening zoveel mogelijk geïntegreerd aan te bieden, groeit Facilicom Group door de jaren heen verder. In 1974 slaat Facilicom de vleugels uit naar België. “We zijn in Antwerpen begonnen met schoonmaakactiviteiten voor Ford”, vertelt Gom-directeur Ronald Kenens. “Geleidelijk zijn we een steeds breder scala aan diensten gaan aanbieden. Door een combinatie van organische groei en acquisities is Facilicom Belgium uitgegroeid tot wat het nu is: een top drie-speler met een nationale dekking. En nog belangrijker: een totaalaanbieder die in staat is om een integrale service te bieden. Dat laatste maakt ons in België uniek.”

Kantoorwereld in verandering

Welke evoluties ziet Ronald in de facilitaire dienstverlening van vandaag? “Als ik naar de markt en onze klanten kijk, zie ik een drietal belangrijke ontwikkelingen. Allereerst is de rol van het bedrijfsgebouw sinds covid en de opkomst van het thuiswerken helemaal veranderd. Kantoren worden steeds meer een plek om elkaar te ontmoeten, en dat stelt andere eisen aan gebouwen. Een tweede evolutie is de grote krapte op de arbeidsmarkt: werknemers aantrekken en vasthouden is veel moeilijker. Tot slot zie je dat bedrijven onder druk staan om een duurzaamheidstransitie te ondergaan.”

Strategische partner

“Die drie uitdagingen stellen onze klanten voor lastige vragen. Hoe richt je de werkplek van de toekomst in? Hoe verhoog je het engagement van je werknemers? En hoe kan je de duurzaamheidstransitie faciliteren? Bedrijven rekenen steeds meer op ons om daarover op strategisch niveau mee te denken. Zo evolueren wij van een uitvoerende rol naar een rol als intelligente, proactieve partner, die meedenkt over hoe facilitaire processen kunnen worden verbeterd.”

Gom Food Cleaning


“Onze troeven zijn onze kennis en kunde, gecombineerd met nieuwe tools en data. Wij kunnen integraal facilitair management bieden in een ‘One Stop Service’. Dat is een grote meerwaarde. En we zijn een betrouwbare partner die zijn beloftes waarmaakt. Dat bewijst onze positieve reputatie in de markt.” 

Essentiële schakel in het proces 

“Onze meerwaarde zie je bijvoorbeeld perfect terug bij onze schoonmaakactiviteiten in de voedselindustrie. Daar fungeert Facilicom echt als een betrokken partner en een essentiële schakel in het productieproces. We voorzien niet alleen hygiënische productieruimtes, we zorgen ook dat het schoonmaakproces optimaal wordt geïntegreerd binnen het bedrijf. We kunnen indien gewenst zelfs na het reinigingsproces de productie opnieuw klaarzetten.”

Maatschappelijke rol 

Ronald Kenens is sinds 2 jaar Directeur Gom bij Facilicom. Hij werkte daarvoor in de logistieke sector. “Facilitair management is een echte people business. Als familiebedrijf neemt Facilicom nadrukkelijk haar maatschappelijke rol op. Sociale duurzaamheid is een waarde die hier echt in het DNA zit, dat charmeert mij enorm aan dit bedrijf. Ons mission statement ‘samen werken aan een betere leefomgeving voor iedereen’ geldt voor onze klanten, maar ook voor de medewerkers. Ons personeelsbestand telt meer dan 100 nationaliteiten. We willen dat iedereen zich hier welkom en gewaardeerd voelt.” 

50 jaar Facilicom inspiratie

Jubileumfeest 

Facilicom zet haar 50-jarig bestaan dit jaar in de verf met diverse acties en campagnes. Maar hoogtepunt van het jubileumjaar is het grote feest dat het bedrijf eind dit jaar organiseert voor zijn personeelsleden en hun partners. Ronald: “We willen daarmee onze mensen bedanken en in de bloemetjes zetten, want het is dankzij hun inzet dat we kunnen doen wat we doen: onze klanten volledig ontzorgen en een continue kwaliteit leveren.”

Toegepaste inspiratie voor de toekomst

De voorbeelden van duurzaamheid, sociale impact en innovatie illustreren slechts een deel van de inspirerende oplossingen waar Facilicom de dag van vandaag gebruik van maakt. Door vast te houden aan onze kernwaarden en voortdurend te investeren in mensen, technologie en duurzaamheid, blijven we ons onderscheiden als een betrouwbare facilitaire partner.

We zijn trots op onze prestaties en kijken ernaar uit om nog vele inspirerende initiatieven te realiseren in de komende 50 jaar. Samen met onze klanten, partners en medewerkers blijven we bouwen aan een duurzame, inclusieve en innovatieve toekomst.

Facilicom, uw meest betrouwbare facilitaire partner die met u samenwerkt en de juiste toegepaste inspiratie brengt.

In samenwerking met Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant