Van kostenpost naar toegevoegde waarde
Facility Management evolueert snel en wordt steeds complexer. Als CxO is het essentieel om te begrijpen dat een goed georganiseerde Facility dienst zoveel meer kan zijn dan een noodzakelijke kostenpost. Het kan namelijk een aanzienlijke positieve impact hebben op de algehele bedrijfskosten en -resultaten. De vraag rijst dan ook: heb ik de juiste kennis en kunde in huis om mijn facilitaire afdeling goed te laten functioneren? En wat is de toegevoegde waarde van het inschakelen van een extern facilitair bedrijf?
Kris Van Strydonck, Algemeen Directeur Facilicom Belgium, biedt antwoord op deze vragen.
“De huidige facilitaire markt in België wordt gekenmerkt door een toenemende complexiteit en scope. Dit komt voornamelijk door voortdurende veranderingen in onze wetgeving, verschillende gebruikersbehoeften en een stijgende diversiteit aan tools en platformen die beschikbaar zijn. Combineer dit met een groeiende hoeveelheid data, dan krijg je enerzijds enorme kansen, maar anderzijds ontstaat de nood aan specialistische kennis en vaardigheden om o.a. die data te ontsluiten. Een interne Facility Manager beschikt niet altijd over alle benodigde kerncompetenties en tools om deze uitdagingen zelfstandig het hoofd te bieden”, aldus Kris Van Strydonck (Algemeen Directeur Facilicom België).
“Het inhuren van een externe facilitaire organisatie kan hier uitkomst bieden. Deze organisaties hebben de capaciteit om trends op te volgen, best practices te implementeren en synergieën te detecteren en te realiseren. Hierdoor kunnen zij niet alleen kostenoptimalisatie bereiken, maar ook andere, minder tastbare voordelen bieden zoals een verbeterde gebruikersbeleving en verhoogde tevredenheid onder werknemers. Wat uiteindelijk ook cruciaal is in de nieuwe, hybride manier van werken. Bovendien is de overweging voor een lokale facilitaire partner geen overbodige luxe. Lokale facilitaire bedrijven begrijpen de specifieke behoeften en uitdagingen van hun klanten gewoon beter en kunnen daardoor snel en flexibel schakelen. Dit resulteert in oplossingen die beter aansluiten op de lokale markt en een hogere klanttevredenheid."
Heb je interesse om je facility management uit te besteden?
Diversiteit op de werkvloer vraagt om maatwerk
"Een belangrijke uitdaging voor veel bedrijven anno 2024 is de vier verschillende generaties op de werkvloer. Bedrijven moeten meer dan ooit nadenken over hoe ze omgaan met de veranderende behoeften en eisen van gebruikers met betrekking tot de werkplek. Zeker nu volgende vier generaties actief zijn: Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z.
Elk van deze generaties heeft specifieke behoeften en voorkeuren qua inrichting van de werkplek zelf. Babyboomers en Generatie X hechten waarde aan een stabiele, vaste en ergonomische werkplek, terwijl Millennials en Generatie Z meer flexibiliteit en moderne technologie vooropstellen. Dit betekent dat een werkplek zowel vaste bureaus als flexplekken moet bieden, met gepaste technologie voor het werken op afstand. Verder speelt catering ook een belangrijke rol; waar oudere generaties wellicht de voorkeur geven aan eerder traditionele menu's, willen jongere werknemers meer gezonde, duurzame en alternatieve opties, en dit op elk moment van de dag.
Het facilitaire departement levert een enorme bijdrage door de werkplekomgeving aan te passen aan deze diverse behoeften. Met deze aanpassingen kunnen bedrijven de tevredenheid en productiviteit van al hun werknemers verhogen, ongeacht hun generatie", aldus Van Strydonck.
Beleving centraal in moderne werkplekken
"Bovendien zie je ook de trend van meer beleving op de werkvloer. Trendrapporten geven aan dat bezoekers en medewerkers op kantoor een uitzonderlijke ervaring verwachten. Hospitality en beleving zijn dus ook expliciet aanwezig in hun behoeften en zullen helpen om de tevredenheid nog meer te verhogen.
Als Facility Manager speel je hier best op in door integrale service en duurzame inspanningen te leveren. Zo wordt er al vanaf het binnenkomen en het onthaal de juiste totaalervaring geboden. Vervolgens is het belangrijk om deze ervaring door te trekken via de verschillende facilitaire diensten tijdens en zelfs na het bezoek of de werkdag door.
Om een totaalbeleving op topniveau te kunnen faciliteren, moet je enerzijds gaan selecteren op de juiste mensen in al die diensten. Bij Facilicom trainen we onze medewerkers bijvoorbeeld via het Guestology 2.0 principe in partnership met The School for Butlers and Hospitality. Anderzijds is het cruciaal om met de juiste tools en beschikbare data te werken. Met onze Hospitality Experience brengen we bv. samen de klant- en medewerkersreis in kaart om tot een unieke beleving te komen.
De rol van AI (Artificial Intelligence)
"AI vindt stilaan zijn weg in de facilitaire sector en speelt een steeds grotere rol in facility management. De echte kracht van AI ligt in het integreren van verschillende elementen tot een allesomvattend en voorspellend facilitair beheer. Door naar predictief Facility Management te gaan, kunnen bedrijven niet alleen problemen voorkomen maar ook efficiënter en effectiever opereren. Zo maken we een echte impact op de algemene bedrijfsvoering, het welzijn van de medewerkers en kostenbeheersing.
Het is echter belangrijk dat facility managers zich niet laten leiden door geïsoleerde puntoplossingen. De toename van tools en beschikbare data kan overweldigend zijn. Een geïntegreerde tool kan hier uitkomst bieden. Deze tool verzamelt en combineert alle data in één platform, waardoor Facility Managers beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen en proactief kunnen handelen."
Facility management is meer dan alleen het beheer van gebouwen en faciliteiten. De functie evolueert hoe langer hoe meer van een tactische naar een strategische rol, die direct bijdraagt aan de algehele prestaties en het succes van een organisatie.
"Door gebruik te maken van zowel interne als externe expertise, en door te investeren in innovatieve tools en technologieën, zoals AI, kunnen bedrijven niet alleen hun facilitaire processen optimaliseren, maar ook een positieve impact creëren op de volledige organisatie, medewerkers en natuurlijk de bedrijfsresultaten. Door vooruit te kijken en proactief te handelen, kunnen bedrijven zich voorbereiden op de uitdagingen van morgen en blijven concurreren in een steeds complexere markt."
Uitbesteden van je Facility Management
"Wil je jouw Facility Management uitbesteden? Kijk dan goed naar de specifieke behoeften van je organisatie en medewerkers. Een externe facilitaire dienstverlener kan veel expertise en flexibiliteit bieden, maar het is belangrijk om een partner te kiezen die je bedrijf echt begrijpt en inspeelt op de lokale context. Daarnaast is het cruciaal om duidelijke afspraken te maken over de doelen en verwachtingen, en regelmatig de samenwerking te evalueren om te zorgen dat deze blijft aansluiten bij de veranderende behoeften van je bedrijf. Beide partijen moeten voluit gaan voor een echt partnership, gebaseerd op wederzijds vertrouwen met hetzelfde doel voor ogen. Kies daarbij, ten slotte, zeker ook voor een partij met aantoonbare impact op vlak van inspiratie en beleving, want dat vinden gebruikers belangrijker dan ooit."