Hospitality speelt een steeds belangrijkere rol binnen bedrijven. Zowel interne als externe bezoekers willen een zo goed mogelijke ervaring beleven die in lijn ligt met het DNA en de waarden van je bedrijf.
Een aantrekkelijke werkplek creëer je zo
Hospitality speelt een steeds belangrijkere rol binnen bedrijven. Zowel interne als externe bezoekers willen een zo goed mogelijke ervaring beleven die in lijn ligt met het DNA en de waarden van je bedrijf. Een geïntegreerde aanpak kan wat dat betreft een enorme meerwaarde zijn.
Benieuwd naar wat onze Hospitality Hosts voor je bedrijf kunnen betekenen? Contacteer ons
Waarom investeren in hospitality?
Steeds meer bedrijven moeten door digitalisering en de huidige individuele samenleving veel meer moeite doen om gasten, klanten en medewerkers aan zich te binden en naar kantoor te trekken. Door te investeren in hospitality maak je van je bedrijf een aantrekkelijke plek. Hospitality draagt immers bij tot de algemene tevredenheid. Je moet het zien als een service die je nooit hebt gevraagd. Je ervaringen en verwachtingen worden op dat moment overtroffen.
Hospitality is een breed begrip
Bij hospitality denken we in de eerste plaats aan front-of-house services die als het ware jouw visitekaartje zijn naar de buitenwereld toe: catering, receptie, het beheer van meetingrooms, housekeeping, security, telefonie,… Hospitality hosts – wat je vroeger receptionistes noemde – nemen vandaag een veel centralere rol op binnen het bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig en fungeren als een spilfiguur in de ontmoetingsplek die het kantoor geworden is voor zowel interne als externe bezoekers.
Als bedrijf is het belangrijk dat je goed nadenkt hoe je dit allemaal inricht. Hospitality moet goed worden afgestemd op het DNA, de bedrijfscultuur, de strategie en de waarden van je organisatie, zodat het deze mee kan uitdragen. Enkel dan kan het authentiek zijn en een echte impact creëren.
Een unieke waardepropositie
Dankzij onze ruime waaier aan diensten kunnen we integrale totaaloplossingen aanbieden. Op die manier verruimen we het takenpakket van hospitality. Zo zien we vandaag combinaties van receptie, catering, security en schoonmaak. Een Hospitality Host kan bovendien meteen ook de rol van bv. barista of cateringverantwoordelijke op zich nemen. Facilicom heeft dus kennis van heel wat individuele diensten maar, indien gewenst, kunnen we deze ook integreren in één oplossing. Door die integratie krijg je één team met één doel: interne en externe bezoekers de best mogelijke beleving bezorgen.
We blijven zoeken naar manieren om op dat vlak nog extra toegevoegde waarde te bieden waarmee we het kantoor aantrekkelijker kunnen maken voor werknemers. Zo kunnen we bv. ook trainingen, yogasessies, sportlessen of wandel challenges voorzien vanuit de hospitality, zodat werknemers zich terug beter zullen voelen binnen je bedrijf.
Hoe bezorgen we onze klanten de best mogelijke beleving?
Door het starten vanuit een experience game waarbij de hele customer journey of gastenbeleving in kaart wordt gebracht. En dit voor alle soorten bezoekers apart: medewerkers, sollicitanten, klanten, leveranciers,… Hoe beleeft ieder van hen de hele customer journey, van de uitnodiging tot wanneer ze terug buiten wandelen? Het is belangrijk om daar een goed beeld van te hebben aangezien studies aantonen dat 70% van de klanttevredenheid wordt bepaald vanuit hun eerste ervaring en contact met het bedrijf.
De kwaliteiten van een goede hospitality host
Door de krapte op de arbeidsmarkt kijken we vandaag naar heel andere profielen om functies te vullen dan vroeger. Facilicom investeert continu in het vormen van deze mensen en zorgt ervoor dat er twee weken lang samen met een leidinggevende een heel traject wordt doorlopen: van warme verwelkoming tot algemene en persoonlijke opleidingen. Daarnaast maken we hen ook bewust van onze visie op hospitality, zodat zij dat mee kunnen uitstralen en er zo op de werkvloer automatisch meer gastvrijheid ontstaat.
Technologie en hospitality
Digitale technologieën spelen een alsmaar belangrijkere rol. Onze medewerkers zijn dan ook steeds op de hoogte van de ontwikkelingen binnen dat domein en beschikken over de nodige digitale basiscompetenties. Zoals bv. onze digitale registratiesystemen, ons eigen centrale ticketingsysteem waar alles wordt aangemeld en van waaruit onze hospitality service desk wordt aangestuurd,… We voorzien ook een virtuele receptie waar echte mensen beschikbaar zijn via een videochat. Vanuit de invalshoek van hospitality kijken we continu naar welke toepassingen er op de markt zijn en welke daarvan kunnen bijdragen aan een betere ervaring.
© Joris Hendrickx