De sector van hospitality, als deel van facility management, blijft zich ontwikkelen, gedreven door de veranderende behoeften van bedrijven en werknemers. Wij spraken met Nathalie Cloet, directeur van Facilicom Solutions, over trends en innovaties. “Hospitality is dé sleutel om medewerkers en klanten een positieve ervaring te geven.”

Hoe belangrijk is hospitality voor bedrijven? 

“Hybride werken heeft de manier waarop werknemers naar hun werkplek kijken veranderd. Een bureau en stoel zijn niet langer voldoende, bedrijven moeten werknemers overtuigen om naar kantoor te komen. Daarom ligt de focus op een inspirerende en kwalitatieve werkomgeving die zowel productiviteit als welzijn ondersteunt. Kantoren worden heringericht om beter aan te sluiten bij de behoeften van medewerkers.”

Is hospitality ook een manier om talent aan te trekken?

hospitality services

“Absoluut. In België zien we dat bedrijven vaker inzetten op hospitality als een manier om nieuwe werknemers aan te trekken en te behouden. De war for talent dwingt bedrijven om na te denken over wat hun bedrijf en werkplek aantrekkelijk maakt. Werknemers kijken met een kritische blik naar hun toekomstige werkplek: voldoet die wel aan mijn behoeften? Ze willen zich verbonden voelen met hun collega’s en het bedrijf. Een comfortabele werkplek en een aangename werksfeer spelen daarin een cruciale rol.” 

Hoe ondersteunt Facilicom Solutions bedrijven hierbij? 

“Naast onze operationele diensten, zoals catering, schoonmaak en receptie, zetten we vanuit onze expertise ook in op advies en ondersteuning van bedrijven. Onze facility managers fungeren als geïntegreerde partners binnen bedrijven. Ze ontwikkelen een hospitalitystrategie. Ze coördineren het brede gamma aan facilitaire diensten. Door alle dienstverlening onder de loep te nemen, bekijken ze waar er verbeteringen mogelijk zijn. Denk aan een optimalisatie van het ruimtegebruik en de inrichting om beter in te spelen op de noden van de medewerkers.

Hoe kunnen bedrijven dit het beste aanpakken? Zijn er trends? 

“Een aangenaam onthaal en een duidelijke bewegwijzering zijn al goede startpunten. Medewerkers verwachten werkplekken die aansluiten bij hun behoeften. Die variëren per individu: sommigen hebben nood aan stilte en concentratie, anderen aan samenwerkingsruimtes. Flexibele werkplekken worden steeds populairder, zodat werknemers zich kunnen verplaatsen binnen het kantoor a’fhankelijk van hun taken. Ook bedrijfsrestaurants evolueren: het worden multifunctionele ruimtes met een breder aanbod van gezonde en vegetarische maaltijden. Sommige bedrijven bieden zelfs mindfulness-programma’s en sportactiviteiten aan. Zelfs kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken, zowel qua beleving als financieel. Veel bedrijven zoeken nog naar de juiste balans in hybride werken. Dat biedt kansen om werkplekken efficiënter in te richten, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.” 

Halen jullie ook inspiratie bij andere sectoren? 

“Facilicom heeft een exclusief partnership met ‘The School for Butlers and Hospitality’. De butlersector munt uit in klantgerichtheid en een persoonlijke aanpak qua beleving en hospitality. Deze inzichten kunnen worden toegepast op facility management. Het partnership is uniek in België. Samen hebben ze een L&D-programma ontwikkeld, ‘Hospitality Stars’, dat medewerkers traint om hospitality bij hun klant naar een hoger niveau te tillen. Met dit partnership willen we niet alleen onze klanten inspireren, maar ook onze medewerkers helpen groeien in hun rol als ambassadeurs van hospitality.”

Nathalie Cloet Montevideo portret

 

In België zien we dat bedrijven vaker inzetten op hospitality als een manier om nieuwe werknemers aan te trekken en te behouden.


 

Speelt technologie een belangrijke rol bij facility management? 

“Technologische innovaties zijn een grote katalysator binnen hospitality. Ze kunnen een meerwaarde bieden voor bedrijven op het vlak van efficiëntie en beleving. Zo detecteren sensoren hoe vaak en hoe lang ruimtes worden gebruikt, en op basis van die data kan een bedrijf inzichten krijgen om meer of minder werkplekken en vergaderzalen in te richten, de schoonmaak te reorganiseren, enz. Naast data-analyse blijft het menselijke aspect uiteraard belangrijk.” 

Hoe ziet de toekomst van facility management eruit? 

“De toekomst ligt in verdere personalisatie van de dienstverlening, ondersteund door technologie. Daarnaast zullen duurzaamheid en welzijn een grotere rol krijgen. Bovendien groeit de overlap tussen HR, IT en facility management, omdat deze domeinen steeds meer met elkaar verweven raken. Facility management was lange tijd een ondersteunende functie, maar wordt nu steeds vaker gezien als strategische pijler binnen bedrijven. Het draagt bij aan employer branding en employee experience. Hoe kan een bedrijf zich onderscheiden? Hoe zorg je voor een onvergetelijke werkervaring? Hierin kan een facilitaire partner zoals Facilicom een belangrijke rol spelen. Hospitality is dé sleutel om medewerkers en klanten een positieve ervaring te geven.”

© Sandra Gasten - MediaPlanet

Wil meer informatie over onze diensten?